Hola,
Cada sistema operatiu s'ha d'instal·lar en una partició diferent. Apart, Ubuntu necessita (com a mínim, és altament recomanable) una partició d'intercanvi per a poder treballar en disc quan et quedes sense memòria real. Aquesta partició (que seria l'equivalent al fitxer pagefile.sys de Windows) en principi hauria de ser de 1,5 vegades la memòria que tinguis, encara que jo mai no l'he creada més gran d'1,5Gb. Apart, també és interessant (encara que no imprescindible) tenir en una partició separada el "/home". Les particions "/" i "/home", millor que siguin "ext3".
Quant a la mida de les particions, a la "/", pots assignar-li uns 7Gb. A la "/home" (si al final decideixes tenir-les separades) depèn de l'ús que li vulguis donar. És on hi aniran els fitxers de configuració del teu usuari i on, per defecte, es desaran els fitxers de les aplicacions (encara que això ho podràs canviar).
Si primer instal·les el Windows, el millor és que ho facis sobre una partició que no ocupi tot el disc, i deixis un espai sense particionar al final, que serà el que utilitzaràs en la instal·lació d'Ubuntu (ja hauries de tenir fets els càlculs de quant espai necessitaràs).
Per últim, quan instal·lis Ubuntu, li pots dir que et munti també la teva partició de Windows. Quan jo encara utilitzava Windwos, la muntava a "/windows" o a "/fitxers". Sobretot, si ho fas així, no marquis la opció de "formatar aquesta partició"... :-)
No sé si t'ho he respòs tot, o si m'he explicat prou bé. Demanaves molta cosa. :-)